آموزش استعلام خلافی خودرو از سامانه سخا

استعلام خلافی خودرو
فهرست مطالب

زمانی که دولت الکترونیک و همچنین امکانات و خدمات دولتی به‌صورت اینترنتی مطرح شده‌اند، نهاد راهنمایی و رانندگی نیز خدمات خود را از قالب حضوری خارج کرده و به شکل اینترنتی به شهروندان ارائه داد. در نتیجه پلیس راهنمایی و رانندگی برای ارائه خدمات خود، سامانه سخا و سایت راهور ۱۲۰ را راه‌اندازی کرد. شما می‌توانید جهت انجام استعلام خلافی خودرو و کسب اطلاعات بیشتر با یک کافی نت آنلاین در ارتباط باشید.

سامانه استعلام خلافی خودرو

همان‌طورکه بیان گردید با الکترونیکی شدن خدمات راهنمایی و رانندگی، سامانه‌هایی برای ارائه خدمت به شهروندان راه‌اندازی شده‌اند. سامانه سخا وب‌ سایتی است که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ایجاد شده و خدماتی را به تمام افراد جامعه ارائه می‌دهد. این سامانه خدمات مختلف مربوط به این حوزه از جمله استعلام خلافی خودرو را برای شهروندان به نمایش می‌گذارد. لازم به ذکر است که سامانه سخا علاوه‌بر استعلام خلافی خودرو، استعلام خدمات و تخلفات مهاجرت و گذرنامه را نیز انجام می‌دهد. در این سامانه به نشانی www.sakha.epolice.ir می‌توانید استعلام خلافی خودرو را از طریق بارکد ماشین و پلاک آن دریافت کنید.

استعلام خلافی خودرو

ورود به سایت سامانه پلیس سخا

برای ثبت‌ نام سامانه سخا در ابتدا باید وارد سایت سخا شوید. سپس روی گزینه ثبت ‌نام کلیک کنید، صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که باید کد ملی خود را وارد نمایید. پس از وارد کردن کد ملی، باید کد امنیتی را نیز وارد کنید. مجدداً صفحه جدیدی برای شما به نمایش گذاشته می‌شود که باید شماره تلفن همراه را وارد فرمایید. لازم به ذکر است که شماره تلفن همراه شما باید با کد ملی شما مطابقت داشته باشد. در آخر روی گزینه تایید شماره و ادامه کلیک نمایید. در این مرحله ثبت ‌نام شما انجام شده و باید با انتخاب پسورد از سامانه سخا بهره ببرید.

برای انتخاب پسورد یا رمز عبور می‌بایست بین ۶ تا ۱۵ کاراکتر را وارد نمایید و سپس در بخش تکرار رمز عبور، مجدد رمز انتخابی خود را وارد کنید. می‌بایست رمز عبور خود را به خاطر بسپارید؛ زیرا برای ورود به سیستم نیز باید از همین رمز عبور استفاده کنید. در نتیجه برای ورود به سامانه سخا تنها کافیست کد ملی، پسورد و کد امنیتی را وارد نمایید. برای استعلام خلافی خودرو روی گزینه استعلام تخلفات کلیک کرده و سپس شماره پلاک ماشین را وارد کنید و روی گزینه استعلام کلیک نمایید.

استعلام خلافی خودرو با بارکد

برای گرفتن استعلام خلافی خودرو از طریق بارکد، در ابتدا باید وارد سایت راهور ۱۲۰ شوید. پس از وارد شدن به سایت پلیس راهور ۱۲۰ باید روی گزینه استعلام تخلفات رانندگی انتخاب کنید تا بتوانید وارد سایت سخا شوید. سپس نام کاربری و رمز عبوری که هنگام ثبت نام سایت سخا دریافت کرده‌اید را در کادر به نمایش گذاشته شده، وارد کنید. در آخر بارکد کارت ماشین را وارد کرده و استعلام خلافی خود رو را دریافت نمایید.

استعلام خلافی خودرو با پیامک

در صورتی که افراد دسترسی کاملی به اینترنت نداشته باشند، می‌توانند از طریق پیامک گوشی، استعلام خلافی خودرو خود را دریافت نمایند. برای استعلام خلافی خودرو از طریق پیامک در ابتدا باید شماره vin خودرو که در کارت ماشین نوشته شده را داشته باشید. این کد ۱۷ رقمی است که باید بعد از IR آن را وارد کرده و سپس به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک بزنید. لازم به ذکر است که این پیامک مبلغی معادل با ۳۵۰ تومان را از شارژ شما کم می‌کند.

استعلام خلافی خودرو با شماره سریال

برای استعلام خلافی خودرو می‌توانید از شماره سریال پشت کارت خودرو نیز استفاده نمایید. این شماره سریال ۸ رقمی است که باید برای وارد کردن آن در ابتدا وارد سایت پلیس راهور ۱۲۰ شوید. سپس گزینه استعلام تخلفات رانندگی را انتخاب کنید تا به سامانه سخا هدایت شوید. در این مرحله شما باید نام کاربری و رمز عبوری که هنگام ثبت نام در سامانه سخا را دریافت کرده‌اید را در کادر مربوطه وارد نمایید. در آخر شما وارد پنل کاربری خود می‌شوید که باید شماره سریال ۸ رقمی را برای استعلام خلافی خود را وارد کنید.

نحوه پرداخت خلافی خودرو

افراد زمانی که استعلام خلافی خودرو را از سامانه سخا دریافت کرده‌اند، اکنون باید خلافی خودرو خود را پرداخت نمایند. برای پرداخت جریمه باید وارد سایت راهور ۱۲۰ شوید و گزینه نوبت‌دهی اینترنتی را انتخاب کنید. سپس اگر به شناسه قبض یا شناسه پرداخت دسترسی دارید، باید روی گزینه پرداخت قبض کلیک نمایید. اگر دسترسی ندارید، باید در قسمت سمت چپ سایت شماره همراه خود را وارد کرده و گزینه ورود را انتخاب کنید. در آخر می‌توانید با وارد کردن شماره پلاک یا شماره بارکد ماشین، استعلام خلافی خود را اخذ کرده و سپس به پرداخت جریمه بپردازید.

استعلام خلافی خودرو

نحوه اعتراض به استعلام خلافی خودرو

ممکن است بعضی از افراد نسبت به استعلام خلافی خودرو خود اعتراض داشته باشند. اگر اعتراض شما در رابطه با قبض جریمه است، باید برای شکایت به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنید. لذا اگر شکایت شما نسبت به وضعیت تخلفات و استعلام خلافی خودرو است، باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نموده و اعتراض و شکایت خود را ثبت نمایید. دفاتر مربوطه به‌واسطه سیستم اعتراض شما را به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال می‌کنند و تا ۲۴ ساعت نتیجه اعتراض شما اعلام می‌شود.

سخن پایانی

برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق سامانه سخا، در ابتدا باید وارد سایت www.rahvar120.ir شده؛ سپس گزینه استعلام تخلفات رانندگی را انتخاب نمایید تا به سایت سخا منتقل شوید. برای استعلام خودرو می‌توانید از روش‌های مختلف مانند پلاک خودرو، شماره سریال خودرو، بارکد خودرو و پیامک استفاده نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
انجام کلیه خدمات اینترنتی

برای راحتی شما عزیزان ، ارائه خدمات کافی نت از طریق واتساپ، تلگرام، بله، روبیــکا، سروش و ایتــا انجام می شود!

تنها با ارسال پیام می توانید کار های اینترنتی خود را انجام دهید!!

تماس با ما

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x