چگونه عوارض آزادراهی خودرو را پرداخت کنیم؟

فهرست مطالب

چند سالی است که باجه عوارض آزادراهی خودرو به صورت الکترونیکی در اتوبان‌های معروف کشور راه‌اندازی شده‌اند. رانندگان فقط کافیست از لاین جدیدی که برای شیوه پرداخت در باجه‌های عوارضی راه‌اندازی شده، بدون توقف عبور کنند. افرادی که شغل آن‌ها رانندگی بین شهری است از این شیوه پرداخت، استقبال بسیاری زیادی کردند. اگر برای پرداخت عوارض آزادراه‌ها به مشکل برخوردید کافیست با کارشناسان کافی نت آنلاین ارتباط برقرار کنید تا در کم‌ترین زمان ممکن، عوارض آزادراهی را برای شما به صورت غیرحضوری پرداخت کنند. سازمان راه و شهرسازی برای پرداخت عوارض آزادراهی برای شهروندان از روش‌های مختلفی به صورت آنلاین و آفلاین استفاده می‌کند.

روش های پرداخت عوارض آزادراه

تمام شهروندان هر کشور برای حفظ امنیت و نگهداری از جاده‌ها، باید عوارض آزادراه‌ها را به موقع پرداخت کنند. هزینه عوارض آزادراه‌ها معمولا برای امکانات رفاهی و ترمیم خرابی‌ جاده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای پرداخت عوارض آزادراهی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

کد دستوری برای پرداخت عوارض آزادراه

کار بسیار آسانی است پرداخت عوارض آزادراه ها خودرو ، فقط کافیست به صورت آفلاین کد دستوری #۸*۷۲۰# را شماره‌‌گیری کنید و از مبلغ عوارض آزادراهی خودرو خود مطلع شوید. برای استفاده از این کد دستوری کافیست مراحل زیر را انجام دهید.

  • ابتدا کد دستوری #۸*۷۲۰# را با استفاده از گوشی همراه شماره‌گیری کنید.
  • پلاک خود را در فیلد مربوطه وارد کنید.
  • در این مرحله مالک خودرو باید شماره ملی خود را وارد کند.
  • در نهایت دکمه ارسال را انتخاب کنید.

بعد از گذشته چند دقیقه، مبلغ عوارض آزادراهی که از آن عبور کرده‌اید، برای شما ارسال می‌شود. برای پرداخت عوارض آزادراه می‌توانید به صورت آنلاین یا از طریق خودپرداز اقدام کنید. توجه داشته باشید، مهلت پرداخت برای عوارض آزادراه، نهایت دو هفته بعد از تردد از آزادراه خواهد بود. اگر رانندگان در زمان معینی عوارض آزادراه را پرداخت نکنند، مشمول جریمه خواهند شد.

پرداخت عوارض آزادراه با خودپرداز بانک‌های مختلف

بسیاری از افراد، دوست ندارند به صورت آنلاین عوارض آزادراهی خود را پرداخت کنند؛ به همین دلیل بهترین روش برای پرداخت عوارض آزادراه استفاده از خودپردازهای مختلف خواهد بود. اگر قصد دارید عوارض آزادراهی خودرو خود را با استفاده از خودپرداز پرداخت کنید، باید شناسه قبض و شناسه پرداخت را در دست داشته باشید.

پرداخت عوارض آزادراهی با سامانه پیمان

سامانه “پیمان” یکی از روش‌های آسان برای پرداخت عوارض آزادراهی خودروهاست. این سامانه یک درگاه مستقیم برای هزینه عوارضی از حساب بانکی شماست. برای استفاده از خدمات سامانه “پیمان” باید ابتدا حساب کاربری برای خود ایجاد کنید و پلاک خودرو خود را در این سامانه درج کنید. با هربار تردد از باجه عوارضی، شماره پلاک خودرو شما شناسایی می‌شود و به صورت مستقیم از حساب بانکی شما هزینه عوارض آزادراه کسر می‌شود. با استفاده از سامانه پیمان دیگر نیازی به تهیه برچسب یا شارژ حساب کاربری پیدا نخواهید کرد.

استفاده از برچسب پرداخت عوارض آزادراهی

بانک مسکن با همکاری راه و شهرسازی سامانه‌ای را برای پرداخت عوارض آزادراهی راه‌اندازی کرده‌اند. رانندگان می‌توانند از طریق این درگاه، برچسب الکترونیکی پرداخت عوارض آزادراهی را تهیه کنند. برچسب‌های پرداخت عوارض آزادراهی قابلیت شارژ شدن را دارند و با هربار عبور از باجه‌های الکترونیکی، مبلغی از شارژ حساب کاربری کم می‌شود. برای دریافت برچسب پرداخت عوارض آزادراهی، کافیست وارد سایت بانک مسکن شوید و با وارد کردن مشخصات خودرو، مشخصات صاحب اتومبیل، پرداخت مبلغی برای شارژ کردن اولیه برچسب به سایت مراجعه کنید. دریافت برچسب برای اغلب بسیاری از افراد کاری دشوار است؛ به همین دلیل اگر قصد تهیه برچسب عوارض آزدراهی را دارید، می‌‌توانید از کارشناسان کافی نت آنلاین کمک بگیرید.

کدام اتوبان‌های ایران دارای باجه پرداخت الکترونیکی عوارضی هستند؟

با مدرن شدن نحوه پرداخت عوارضی‌ها در چند اتوبان پرداخت نقدی به صورت کامل حذف شده است. براساس گزارش‌هایی که اعلام شده به زودی اکثر آزادراه‌های ایران به صورت الکترونیکی خواهند شد. در حال حاضر برخی از اتوبان‌های ایران دارای این ویژگی‌ هستند که شامل موارد زیر می‌شوند.

  • آزادراه تهران- قم
  • آزادراه تهران- ساوه
  • آزادراه کرج- قزوین
  • آزادراه قزوین- زنجان
  • آزادراه بندرعباس- بندر شهید رجایی
  • آزادراه تهران- شمال
  • آزادراه همت- کرج

توجه داشته باشید اگر از هرکدام از باجه‌های الکترونیکی عبور کنید، ولی مبلغ عوارض را پرداخت نکنید، رانندگان مشمول جریمه می‌شوند. برخی دیگر از اتوبان‌های ایران که در حال افتتاح باجه‌های الکترونیکی هستند عبارتند از:

  • آزادراه قزوین- رشت
  • آزادراه تهران- پردیس
  • آزادراه قم- کاشان
  • آزادراه کاشان- اصفهان
  • آزادراه ارومیه- تبریز
  • آزادراه ساوه- سلفچگان
  • آزادراه کنارگذر شمالی مشهد
  • آزادراه زنجان- تبریز
  • آزادراه باغچه- مشهد

 

اگر عوارض الکترونیکی پرداخت نشود، چقدر می‌شود؟

امروزه متاسفانه برخی از افراد مبلغ عوارض الکترونیکی را پراخت نمی‌کنند؛ به همین دلیل سرعت احداث باجه‌های الکترونیکی در آزادراه‌ها کم‌تر شده است. جریمه پرداخت نکردن عوارض الکترونیکی برای خودروهای سواری، مینی‌بوس، وانت، کامینوت متفاوت خواهد بود و معمولا هرسال دچار تغییر می‌شوند. هزینه جریمه عوارض الکترونیکی برای کامیون سه محور، نفتکش‌ها و تریلی‌ها به نسب خودروهای سبک بیشتر است.

مهلت پرداخت عوارض آزادراه چقدر است؟

هرگونه سرپیچی از قوانین می‌تواند مشکلات رایجی برای رانندگان در پی داشته باشد؛ به همین دلیل برای پرداخت عوارض آزادراهی باید هرچه سریع‌تر اقدام کنید تا مشمول جریمه نشوید. اگر از زمان مقرر عوارض آزادراهی ۲ هفته بیشتر گذشته باشد، شما مشمول جریمه می‌شوید که هرچه سریع‌تر باید آن را پرداخت کنید.

سخن پایانی

در چند سال اخیر برخی از آزادراه‌های ایران دارای باجه الکترونیکی هستند و دیگر نیازی به پرداخت نقدی برای عوارض آزادراهی وجود ندارد. برای پرداخت عوارض آزادراهی می‌توانید از روش‌های مختلفی چون پرداخت هزینه به صورت آنلاین، دستگاه‌های کارت‌خوان، برچسب پرداخت آنی و اتصال مستقیم به حساب بانکی استفاده کرد. شما می‌توانید با استفاده از خدمات اینترنتی کافی نت آنلاین، اقدام به پرداخت عوارض آزادراهی کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
انجام کلیه خدمات اینترنتی

برای راحتی شما عزیزان ، ارائه خدمات کافی نت از طریق واتساپ، تلگرام، بله، روبیــکا، سروش و ایتــا انجام می شود!

تنها با ارسال پیام می توانید کار های اینترنتی خود را انجام دهید!!

تماس با ما

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x