راهنمای استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

فهرست مطالب

یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودرو یا فروشندگان خودرو، محاسبه و پرداخت مالیات خودرو خواهد بود. به‌طور کلی مالیات‌های مختلفی برای خودروها وضع می‌شود؛ اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها مالیات نقل و انتقال خودروها خواهد بود که مالکان خودرو زمان فروش خودرو خود باید آن را پرداخت کنند. برای استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو می‌توانید به سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو مراجعه کنید. برای استفاده از خدمات این سامانه باید شماره ملی مالک را به همراه شماره پلاک خودرو را وارد کنید. برای استعلام و پرداخت مالیات خودرو می‌توانید از کارشناسان سایت کافی نت آنلاین کمک بگیرید.

مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟

مالیات نقل و انتقال خودرو به مالیاتی گویند که فروشنده باید زمان معامله یا تغییر مالکیت اقدام به پرداخت آن کند. به‌طور کلی تمام خودروهای داخلی و وارداتی مشمول این نوع مالیات می‌شوند؛ اما خودروهای کشاورزی، کارگاهی، معدنی، راهسازی و… از این نوع مالیات معاف هستند. فروشنده خودرو باید حتما قبل از تعویض پلاک و صادر شدن برگ سبز برای مالک، اقدام به پرداخت مالیات کند. به‌طور کلی زمان تغییر مالکیت خودرو، باید تمام مالیات‌های خودرو همانند مالیات سالیانه که برای خودروهای وارداتی و لوکس محاسبه می‌شوند، مالیات و عوارض شهرداری باید پرداخت شود.

یکی از مهم‌ترین مالیات نقل و انتقال خودرو که در سال ۱۴۰۲ برای مدیریت بازار و مقابله با واسطه‌گری اجرا شد، مالیات برعایدی خودرو خواهد بود. مالیات برعایدی خودرو مخصوص فروشندگانی است که کم‌تر از سه سال مالک ماشین بوده‌اند. به‌طور کلی خودروهایی که کم‌تر از یک سال نگهداری می‌شوند، مشمول ۳۰ درصد مالیات از مبلغ مابه‌التفاوت قیمت معامله خواهد بود؛ در صورتی که مالیات برای خودروهایی که بین یک الی ۲ سال نگهداری می‌شوند، ۲۰ درصد و برای خودروهای نگهداری شده بین ۲ الی ۳ سال، ۱۰ درصد از مبلغ مابه‌التفاوت قیمت معامله به عنوان مالیات عایدی، فروشندگان باید پرداخت کنند. توجه داشته باشید، معافیت مالیاتی براساس تعداد اعضای خانواده تا سقف ۴ خودرو خواهد بود.

چه عواملی بر مالیات نقل و انتقال تاثیر می‌گذارد؟

به‌طور کلی ۳ عامل میزان مالیات نقل و انتقال را مشخص می‌کند که شامل موارد زیر می‌شوند.

  • نوع خودرو: معمولا هرچه قیمت خودرو بیشتر باشد، باید هزینه بیشتری برای مالیات پرداخت کنید. توجه داشته باشید، این موضوع برای خودروهای دست دوم نیز صادق است.
  • سال تولید: به‌‌طور کلی هرچه مدل خودرو بالاتر باشد، فروشنده زمان فروش خودرو باید مالیات بیشتری پرداخت کند.
  • خودروهای داخلی و خارجی: مالکان خودروهای داخلی نسبت به مالکان خودروهای خارجی مالیات کم‌تری پرداخت می‌کنند.

 

روش استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو

بهترین روش برای استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو، مراجعه به سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودروها خواهد بود که توسط سازمان امور مالیاتی آن را راه‌اندازی کرده است. برای استعلام در این سامانه هم می‌توانید از شماره پلاک و کد ملی مالک استفاده کنید و هم از شناسه استعلام و کدملی کمک بگیرید. امروزه سامانه‌های مختلفی توسط شرکت‌های مختلف راه‌اندازی شده‌اند که خدمات فروش خودروهای داخلی و خارجی یا پرداخت مالیات را برای مشتریان فراهم کرده‌اند.

مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر

به‌طور کلی خودروهای صفر که از کارخانه وارد می‌شوند، نیز مشمول مالیات نقل و انتقال می‌شوند. معمولا این مالیات توسط نمایندگی، سازنده یا کارخانه‌های که خودروهای صفر را مونتاژ می‌کنند، پرداخت می‌شود. اگر خودرو صفر را از مالک خریداری می‌کنید، باید توجه داشته باشید که مالیات توسط فروشنده باید پرداخت شود.

مالیات خودروهای داخلی

مالیات نقل و انتقال خودروهای داخلی برعهده سازمان مالیات خواهد بود. معمولا برای محاسبه مالیات نقل و انتقال خودروهای داخلی از روش زیر استفاده می‌کنند.

سال تولید میزان مالیات
سال جاری ۱ درصد از ارزش کلی خودرو
تولید ۲ الی ۶ سال قبل کاهش سالانه ۱۰ درصد مالیات
تولید ۶ سال قبل به بعد کاهش ۴۰ درصد از مالیات خودرو

مالیات خودروهای خارجی

تعیین ارزش خودروهای خارجی توسط سازمان مالیات تعیین می‌شود. معمولا برای مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی به صورت زیر عمل می‌کنند.

سال تولید میزان مالیات
سال جاری ۲ درصد از ارزش کلی خودرو
تولید از ۲ الی ۶ سال پیش کاهش سالانه ۱۰ درصداز مالیات
تولید ۶ سال قبل به بعد کاهش ۴۰ درصد از مالیات خودرو

مراحل پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

امروزه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو فقط به صورت آنلاین امکان‌پذیر خواهد بود. برای پراخت این نوع مالیات می‌توانید از دو سامانه دیون قانونی وسائط نقلیه و سامانه مالیات برنقل و انتقال خودرو استفاده کنید.

نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو در سامانه دیون قانونی وسائط نقلیه

برای استفاده از خدمات سامانه دیون قانونی وسائط نقلیه باید، ابتدا مراحل ثبت نام را طی کنید. برای ثبت نام باید فرم ثبت نام و اطلاعات مورد نیاز را که شامل شماره تلفن همراه، شماره ملی، کد امنیتی، که ارسال شده روی تلفن همراه، جنسیت، نام و نام خانوادگی و کلمه عبور را وارد کنید. برای وارد شدن به سامانه مجددا به قسمت ورود مراجعه می‌کنید و شماره تلفن همراه و کلمه عبور را در سامانه وارد کنید. سپس گزینه خودرو را انتخاب کنید و پلاک انتظامی خودرو را وارد کنید. در این صفحه باید اطلاعات مالک خودرو را وارد کنید، سپس در مرحله آخر اطلاعات نمایش داده می‌شود و در صورت صحت اطلاعات، مالیات را باید پرداخت کنید.

نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو در سامانه مالیات برنقل و انتقال خودرو

برای پرداخت مالیات نقل و انتقال در سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودرو باید مراحل زیر را در پیش بگیرید.

  • ورود به سامانه
  • وارد کردن اطلاعات
  • انتخاب گزینه “مالیات برنقل و انتقال خودرو”
  • وارد کردن کد امنیتی و شماره ملی
  • وارد کردن مشخصات شخصی
  • انتخاب گزینه “فاقد پلاک” یا “دارای پلاک”
  • وارد کردن دوباره اطلاعات مالک
  • تطابق اطلاعات وارد شده و پرداخت مالیات

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین مالیات خودروهای داخلی و خارجی که باید توسط فروشنده پرداخت شود، مالیات نقل و انتقال خواهد بود. برای پرداخت مالیات نقل و انتقال فقط می‌توانید به صورت آنلاین اقدام کنید. برای پرداخت مالیات باید به سامانه‌های مالیات برنقل و انتقال و دیون قانونی وسائط نقلیه مراجعه کنید. ارزش خودروهای داخلی و خارجی توسط سازمان مالیاتی مشخص می‌شود و براساس فرمول محاسبه مالیات، تمامی فروشندگان موظف به پرداخت آن هستند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
انجام کلیه خدمات اینترنتی

برای راحتی شما عزیزان ، ارائه خدمات کافی نت از طریق واتساپ، تلگرام، بله، روبیــکا، سروش و ایتــا انجام می شود!

تنها با ارسال پیام می توانید کار های اینترنتی خود را انجام دهید!!

تماس با ما

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x