نحوه ثبت نام در سامانه مالیاتی

ثبت‌نام در سامانه مالیاتی
فهرست مطالب

پرداخت مالیات در همه کشورها برای هزینه‌های عمومی کشور امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. ایران نیز از این قائده مستثنی نیست و هر فعال اقتصادی می‌بایست مبلغی از درآمد خود را صرف پرداخت مالیات بکند. سازمان امور مالیاتی کشور، متصدی این امر است و برای سهولت پرداخت مالیات اقدام به راه‌اندازی سامانه tax.gov.ir به‌منظور انجام اکثر امور مالیاتی کرده است. در این سامانه امکان ثبت‌نام اشخاص حقیقی و حقوقی و پرداخت مالیات وجود دارد. جالب است بدانید، پرداخت به‌موقع مالیات مشمول تخفیف و فرار از مالیات موجب جریمه فعالان اقتصادی می‌شود.

ثبت‌نام مالیاتی برای چه اشخاصی ضروری است؟

مطابق باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم که در تاریخ ۱۳۶۶/۰۳/۱۲ تصویب شده‌است، همه افرادی که دارای مشاغل صنفی و غیر صنفی هستند، مودی مالیاتی محسوب می‌شوند. به زبان ساده کلیه افراد حقیقی و حقوقی که صاحب کسب و کار اقتصادی به‌صورت حضوری یا اینترنتی هستند، می‌بایست نسبت به ثبت نام مالیاتی اقدام کنند. پس از ثبت نام براساس میزان درآمد شما که با محاسبه مبلغ‌های دریافتی از کارتخوان شما انجام می‌شود، مبلغ مالیات تخمین زده می‌شود. درصورت عدم ثبت‌نام و فرار از مالیات جواز کسب فعالان اقتصادی باطل شده و مشمول جریمه‌هایی خواهند شد.

ثبت‌نام در سامانه مالیاتی

صفر تا صد ثبت‌نام در سامانه مالیاتی

اولین قدم برای استفاده از خدمات الکترونیک سامانه مالیاتی، انجام ثبت‌نام به‌صورت اینترنتی است. این کار برای استفاده از کلیه خدمات الکترونیکی اعم از مشاهده صورتحساب مالیاتی، پرداخت، قسط بندی و… ضروری است و به‌میزان زیادی از مراجعه حضوری شما به اداره امور مالیاتی کاسته خواهد شد. این ثبت‌نام در چهار مرحله انجام می‌گیرد.

انجام پیش ثبت‌نام

برای این کار لازم است وارد سایت tax.gov.ir شده و در بخش بالا و سمت راست، خدمات اصلی مالیاتی را انتخاب کنید. در منوی مشاهده شده گزینه پیش ثبت‌نام الکترونیک را انتخاب کنید. در این مرحله اطلاعات هویتی و شغلی شما دریافت شده و پس از چند دقیقه (حداکثر ۳۰ دقیقه) نتیجه تایید یا عدم تایید به شما پیامک می‌شود. درصورت تایید اطلاعات، نام کاربردی و رمز عبور برای شما پیامک می‌شود. این اطلاعات محرمانه هستند و لازم است در حفاظت از آن‌ها دقت کافی داشته باشید.

ثبت‌نام الکترونیکی

شما از زمان پیش ثبت‌نام به مدت ۷ روز فرصت دارید تا به مراجعه به سایت ذکر شده نسبت به ثبت‌نام الکترونیکی اقدام کنید. در این مرحله اطلاعات دقیق‌تری در مورد کسب و کارتان که شامل شعبه‌ها، مجوز، نمایندگی‌ها و اعضای شماست، را می‌بایست تکمیل کنید. دقت داشته باشید که همه اطلاعات درخواستی را صادقانه پاسخ دهید تا در مرحله راستی آزمایی دچار مشکل نشوید. لازم به ذکر است که در این مرحله اطلاعاتی که برای پیش ثبت‌نام وارد کرده بودید نیز قابل ویرایش هستند.

صحت سنجی (راستی آزمایی)

اطلاعات وارد شده شما به‌عنوان مودی امور مالیاتی، به‌وسیله سازمان امور مالیاتی بررسی شده و نتیجه از طریق پیامک به شما ابلاغ می‌شود. درصورت مغایرت اطلاعات، دلیل رد به شما پیامک شده و می‌توانید مراحل ثبت‌نام را از سر بگیرید.

تایید نهایی

پس از وارد کردن کلیه اطلاعات و راستی آزمایی آن‌ها، می‌بایست گزینه تایید نهایی را انتخاب کنید. زین پس شما می‌توانید از کلیه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به‌صورت رایگان استفاده کنید‌. کافی نت آنلاین، کلیه مراحل ثبت‌نام مالیاتی، مشاوره، پرداخت مالیات و دریافت تخفیف مالیاتی را برای افراد انجام می‌دهد.

نکات مهم در مورد ثبت‌نام مودیان مالیاتی

در راستای ثبت‌نام مودیان مالیاتی قوانینی وجود دارد، که اطلاع از آن‌ها باعث افزایش آگاهی شما در زمینه واحدهای شغلی می‌شود. برخی از این قوانین عبارتند از:

  • صاحبان مشاغل چند شعبه، می‌بایست یک محل را به‌عنوان محل اصلی فعالیت خود مشخص کنند. در غیر این صورت سازمان امور مالیاتی یکی از این شعب را به‌عنوان واحد اصلی فعالیت درنظر می‌گیرد.
  • همه‌ی افرادی که در سامانه ثبت‌نام مالیاتی ثبت‌نام کرده‌اند، موظفند که هر تغییری را که در واحد شغلی خود انجام شده است، حداکثر ظرف ۲ ماه به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهند. به‌عنوان مثال تعطیل شدن، تغییر شغل، تغییر آدرس، انحلال، تغییر فعالیت فردی به گروهی و برعکس، تغییر شریکان و… باید اطلاع داده شود.
  • هر واحد شغلی، نیاز به ثبت‌نام جداگانه‌ای در سامانه امور مالیاتی دارد.
  • اگر صاحبان شغل در یک محل، چند فعالیت شغلی داشته باشند، می‌بایست کلیه فعالیت‌های خود را در قسمت ثبت‌نام مالیاتی عنوان کنند.

مراحل ثبت‌نام الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور

در این بخش کلیه مراحل ثبت‌نام را به‌صورت موردی، دسته‌بندی می‌کنیم:

  • وارد شدن به سامانه tax.gov.ir و کلیک بر روی خدمات امور مالیاتی
  • انتخاب گزینه پیش ثبت‌نام
  • وارد کردن شماره همراه
  • وارد کردن اطلاعات هویتی
  • ثبت اطلاعات شریکان درصورت وجود
  • تایید اطلاعات
  • دریافت نام کاربری و کلمه عبور به‌صورت پیامک
  • تایید نهایی
  • کامل کردن اطلاعات ثبت‌نام
  • صحت سنجی اطلاعات به‌وسیله کارشناسان امور مالیاتی
  • تایید یا تکذیب اطلاعات به وسیله کارشناسان
  • دریافت کد مالیاتی و امکان استفاده از خدمات الکترونیک در صورت تایید کارشناسان‌

 

ثبت‌نام در سامانه مالیاتی

سخن پایانی

سامانه امور مالیاتی کشور یک راه آسان و سریع برای دسترسی به همه خدمات مالیاتی است‌. استفاده از خدمات مالیاتی این سامانه به همه افراد دارای مشاغل آزاد صنفی و غیر صنفی توصیه می‌شود‌. از نظر قانونی ثبت‌نام در سامانه مالیاتی به کلیه اشخاص فعال اقتصادی ضروری است‌. بهتر است قبل از ثبت‌نام نسبت به مطالعه شیوه‌نامه‌های سازمان امور مالیاتی درباره انواع مشاغل و تعرفه‌هایی که برای هزینه‌های مالیاتی آن‌ها وجود دارد، اقدام کنید‌. داشتن آگاهی در این زمینه ممکن است باعث کاهش هزینه‌های مالیاتی شما شود‌.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
انجام کلیه خدمات اینترنتی

برای راحتی شما عزیزان ، ارائه خدمات کافی نت از طریق واتساپ، تلگرام، بله، روبیــکا، سروش و ایتــا انجام می شود!

تنها با ارسال پیام می توانید کار های اینترنتی خود را انجام دهید!!

تماس با ما

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x