چگونه می توانیم معاینه فنی خودرو بگیریم؟

معاینه فنی خودرو
فهرست مطالب

برای اطمینان از سلامت کامل خودرو، داشتن گواهی معاینه فنی ضروری است و رانندگان باید خودروی خود را در زمان مقرر برای انجام معاینه فنی به مراکز مربوطه ببرند. در غیر این صورت و نداشتن گواهی معاینه فنی، ممکن است جریمه شده یا حتی اتفاقات و حوادث ناگوار برای آنها رخ دهد.

در این مطلب نحوه گرفتن معاینه فنی برای خودرو و مراحل آن را شرح داده‌ایم و معنی مردودی در آزمون را توضیح می‌دهیم. همچنین نکات مهمی که باید بدانید را به همراه شرایط دریافت معاینه فنی نوشته‌ایم.

معاینه فنی چیست؟

معاینه فنی آزمونی است که در آن خودروها را از نظر فنی و ظاهری بررسی کرده و سلامت آنها را در این مورد تایید می‌کنند. اگر خودرویی بتواند در آزمون‌هایی که شرکت می‌کند قبول شود، گواهی معاینه فنی به او اعطا می‌شود و اجازه تردد در شهر را دریافت می‌کند. دریافت این گواهی شامل دو بخش است:

اولین بخش از آزمون معاینه فنی، خودرو از نظر ظاهری و مقاومت بدنه بررسی می‌شود و به این منظور انجام می‌شود که مقاومت بدنه خودرو تست شده و از تلفات و خسارات جانی تا حد زیادی در تصادفات بکاهد.

دومین بخش که در آن خودرو از لحاظ فنی بررسی می‌شود، شامل تست‌هایی برای میزان آلایندگی، قدرت ترمز، سلامت موتور و دیگر قطعات داخلی خودرو است.

معاینه فنی خودرو

مراحل دریافت معاینه فنی

  1. اولین مرحله برای دریافت گواهی معاینه فنی، گرفتن نوبت برای آن است که این کار را می‌توان به صورت آنلاین و از طریق کافی نت آنلاین یا به صورت حضوری انجام داد.
  2. پس از دریافت نوبت، در روز و ساعت معین شده باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کرد.
  3. پس از مراجعه به مرکز معاینه فنی، ابتدا اطلاعات خودرو مثل شماره موتور، شماره بدنه و اطلاعات کارت وسیله نقلیه و مالک بررسی و ثبت می‌شود.
  4. پس از انجام مراحل قبلی، کارشناسان ویژگی‌های ظاهری خودرو مثل شیشه‌ها، چراغ‌ها، لاستیک‌ها، کمربند، برف پاک کن و بوق را بررسی می‌کنند.
  5. در مرحله بعدی میزان آلایندگی خودرو بررسی و مشخص می‌شود.
  6. سپس مراحل بعدی شامل آزمون‌هایی برای نور چراغ‌های خودرو و سلامت آنها، میزان انحراف فرمان خودرو، قدرت کمک فنرها، ترمز و سیستم تعلیق است.

اگر خودرو بتواند در تمام آزمون‌ها و بررسی‌های انجام شده قبول شود، سپس گواهی معاینه فنی برای آن صادر شده و برچسبی تحت عنوان معاینه فنی به خودرو اعطا می‌شود.

مردودی در معاینه فنی به چه معناست؟

اگر در یکی مراحلی که در بالا توضیح دادیم خودرو نتواند آزمون را با موفقیت طی کند، مردود می‌شود و گواهی معاینه فنی به آن تعلق نمی‌گیرد. در این مواقع یک برگه از لیست ایرادات خودرو به راننده داده می‌شود و راننده می‌تواند پس از برطرف کردن این ایرادات، دوباره به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و گواهی بگیرد. البته مراجعه بعدی باید تا قبل از ۱۵ روز باشد در غیر اینصورت باید آزمون‌ها دوباره تکرار شوند.

اگر قصد دارید برای دریافت معاینه فنی اقدام کنید، می‌توانید از کافی نت آنلاین کمک بگیرید تا نوبت گیری برای شما انجام شود.

نکات مهم در رابطه با معاینه فنی

چند نکته وجود دارد که دانستن و رعایت کردن آنها می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر گواهی معاینه فنی بگیرید یا بدانید چه زمان‌هایی گواهی شما باطل شده و دوباره باید برای گرفتن آن اقدام کنید. در ادامه چند مورد از مهمترین نکات را توضیح داده‌ایم.

  • دقت کنید اگر گواهی معاینه فنی نداشته باشید نمی‌توانید طرح ترافیک خریداری کنید. همچنین اگر از طرح معاینه فنی برتر استفاده کنید می‌توانید در خرید طرح ترافیک تخفیف ویژه بگیرید.
  • اگر خودروی شما بیشتر از ۴ سال است که از تولید آن گذشته، باید حتماً گواهی معاینه فنی دریافت کنید تا از سلامت خودرو اطمینان داشته باشید و از حوادث و خسارات در تصادفات تا حد زیادی بکاهید.
  • حتماً توجه داشته باشید برای دریافت گواهی معاینه فنی نباید چراغ‌ها ایراد داشته باشند یا رنگ‌های غیر مجاز نور، برای آنها استفاده شده باشد.
  • نسبت به میزان دود تولیدی خودروی خود، آگاهی داشته باشید زیرا اگر از حد استاندارد بیشتر باشد، گواهی معاینه فنی با آن تعلق نمی‌گیرد.
  • خودرو نباید هیچگونه نقص فنی یا مشکلات ظاهری مثل کار نکردن چراغ‌ها یا برف پاک کن‌ها داشته باشد.
  • حتماً قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی، چرخ‌های خودرو را تنظیم کنید و اگر خودرو صداهای اضافی تولید می‌کند، منشأ آن را پیدا کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

چند وقت یکبار برای دریافت معاینه فنی باید به مراکز مربوطه مراجعه کنیم؟

برای خودروهایی که بیشتر از ۴ سال سن دارند، گرفتن گواهی معاینه فنی الزامی است و برای خودروهایی که بیشتر از ۱۵ سال سن دارند، دریافت سه بار گواهی معاینه فنی در سال، ضروری است.

همچنین برای تاکسی‌هایی که سن آنها بیشتر از ۱۰ سال است هر دو ماه یکبار باید نسبت به گرفتن معاینه فنی اقدام کنند و برای تاکسی‌های کمتر از ۱۰ سال، هر ۶ ماه یک بار گرفتن معاینه فنی ضروری است.

چه مواردی باعث ابطال گواهی معاینه فنی می‌شود؟

اولین موردی که باعث ابطال گواهی معاینه فنی می‌شود، این است که خودرو دود زیادی تولید کند و پلیس این اختیار را دارد تا در صورت مشاهده چنین موردی، گواهی معاینه فنی را باطل کند و سپس به راننده اعلام می‌کند پس از رفع نقص، به مراکز مربوط مراجعه و اقدام به دریافت مجدد معاینه فنی کنند.

همچنین اگر هرگونه مشکل یا نقص در ظاهر خودرو وجود داشته باشد مثل نقص در سیستم روشنایی یا استفاده از لامپ‌های غیر استاندارد یا هدلایت، شکستگی شیشه، مناسب نبودن ارتفاع خودرو و مشکل در برف پاک کن گواهی معاینه فنی باطل می‌شود.

اگر سیستم تعلیق، فرمان، چرخ‌ها و ترمزها مشکل داشته باشند هم پلیس می‌تواند گواهی معاینه فنی این خودروها را باطل کرده یا آنها را به پارکینگ انتقال دهد.

معاینه فنی خودرو

سخن پایانی

اگر خودروی شما بیشتر از ۴ سال سن دارد باید حتماً نسبت به اخذ گواهی معاینه فنی برای آن اقدام کنید تا بتوانید از سلامت خودرو اطمینان داشته باشید. در هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی حتماً اصل کارت یا سند خودرو را همراه داشته باشید. توجه کنید که اگر برای خودروی بالای ۴ سال خود، گواهی معاینه فنی نگیرید، توسط دوربین‌های سطح شهر شناسایی و جریمه می‌شوید. برای دریافت نوبت دهی اینترنتی می‌توانید از کافی نت آنلاین کمک بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
انجام کلیه خدمات اینترنتی

برای راحتی شما عزیزان ، ارائه خدمات کافی نت از طریق واتساپ، تلگرام، بله، روبیــکا، سروش و ایتــا انجام می شود!

تنها با ارسال پیام می توانید کار های اینترنتی خود را انجام دهید!!

تماس با ما

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x